دانلود فایل (مبانی نظری پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی بیمارستانی)

مبانی نظری پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی بیمارستانی

مبانی نظری پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی بیمارستانی

توضیحات :

مبانی نظری پیشینه تحقیق عملکرد سازمانی بیمارستانی در قالب Word قابل ویرایش.

فهرست مطالب :
فصل دوم ادبیات تحقیق 20
2-2) فرهنگ سازمانی 31
2-2-3-1)مدل کامرون و کویین : 32
2-2-3-2) مدل فرهنگ سازمانی کمرون فریمن: 32
2-2-3-4) مدل فرهنگ سازمانی دفت : 32
2-2-3-5) مدل دنیسون : 33
2-2-3-5-1) درگیر شدن در کار : 33
2-2-3-5-2)سازگاری : 33
2-2-3-5-3)انطباق پذیری : 34
2-2-3-5-4)رسالت : 34
2-3) عملکرد سازمانی : 34
2-3-1) اهداف اندازه گیری عملکرد 36
2-3-2)نظریه های مهم عملکرد 36

1-2-3-2) روش ارزیابی کیفیت سلامت کلیولند: 37
2-2-3-2) گروه لیپ فراگ : 37
3-2-3-2)راهبرد های کاربردی : 37
4-2-3-2) ائتلاف کیفیت سلامت نیاگارا: 37
5-2-3-2) نظریه های اثر بخشی سازمانی 38
1 – مدل اهداف عقلایی 39
2- مدل سیستم های باز 39
3-مدل فرایند های داخلی : 39
4 – مدل ارتباطات انسانی : 40
2-3-3) مدل های ارزیابی عملکرد : 40
2-3-3-1) مدل تحلیل پوششی داده ها: 40
2-3-3-2) کارت امتیاز متوازن: 41
2-3-3-3) چهار چوب نتایج و عوامل تعیین کننده: 41
2-3-3-4) مدل پابن لاسو : 42
2-3-3-5) مدل پارسونز : 42
2-3-3-6) مدل دنیش : 42
2-3-3-7) مدل سازمان بهداشت جهانی : 43
2-3-3-8) مدل مدیریت کیفیت اروپایی : 43
2-3-4) عملکرد بیمارستانی و جامعه پذیری 44
2-3-5) نقش رهبری در ارزیابی عملکرد: 44
2-3-6) عملکرد ورضایتمندی بیماران 45
2-4) مدل مفروض وروابط بین متغییر های تحقیق 47
2-4-1 ) اعتبار بخشی و عملکرد بیمارستانی 47
2-4-2 ) فرهنگ سازمانی و عملکرد 48
2-5) پیشینه تحقیق 49
2-5-1) مطالعات داخلی 49
2-5-2) مطالعات خارجی 50

بخشی از متن :

این بخش دو قسمت دارد قسمت اول مبانی نظری تحقیق است که اساساً موضوعاتی مثل ، فرهنگ و عملکرد ،ازچه نظریه ها ،مدل ها و مبانی ای نشات می گیرند مفاهیم تشکیل دهنده آنها ، اهداف و کاربرد های آنها چیست؟ سپس مدل مفهومی تحقیق با تاکید بر روابط بین متغیرها بیان می شود و درنهایت در قسمت پیشینه‌ی تحقیق، مقالات و پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه معرفی می گردند .

2-2) فرهنگ سازمانی
تعاریف مختلفی در ارتباط با فرهنگ سازمانی ارائه شده است که در این جا بر حسب مورد به تعدادی از آن ها اشاره می شود. شین ( 1985) فرهنگ سازمانی را گروهی از باورها، فرضیات و ارزشهای مشترک بین اعضای یک سازمان می داند که میتوانند بر روی رفتار اعضای سازمان تاثیر بگذارند . علاوه بر آن فرهنگ سازمانی روی اجرای تکنولوژی (مک درموت ،2009)و مدیریت کیفیت جامع نیز تاثیر قابل توجهی می گذارد . این ارزش های مشترک معین می کنند که کارمندان چگونه جهان خود را درک می کنند و به آن پاسخ می دهند.(رابینز،2005) سازمان ها همانند افراد دارای شخصیت هستند که به غالب شخصیتی سازمان، فرهنگ سازمانی گفته می شود . فرهنگ کلید تعالی سازمانی است یا به عبارتی سازمان یک پدیده فرهنگی است (سورنتینو،1992). عموما عدم توجه به فرهنگ سازمانی اگر منجر به شکست مطلق سازمان و نرسیدن به اهداف نشود، حداقل اشکالات عدیده ای را در روند حرکت سازمان ایجاد کرده و انرژی زیادی را برای حل معضلات ایجاد شده ناشی از رودررویی اهداف پیش بینی شده با فرهنگ رایج سازمان هدر می دهد . فرهنگ سازمانی پدیده پیچیده ای است که در عین حال، در تسریع روند پیشرفت و دگرگونی سازمان نقش بسزایی دارد (علیزاده 1387). فرهنگ در بیمارستان ها از اهمیت زیادی برخودار است زیرا به سازمان اجازه می دهد که ازهویت مشترک خودشان برای خلق میکانیسم های کارای ارتباطی برای فراهم آوردن فضای همکاری در عملکرد سازمانی استفاده کنند (سنهوراس،2007).
در محیط مراقبت های درمانی امروزه، ایمنی بیمار ،کیفیت ، رضایتمندی بیمار و اثر بخشی هزینه های مراقبت بیمار ، بالاترین اولویت را در استراتژی های سازمانی دارند و تطبیق فرهنگ سازمانی با برنامه های استراتژیک سازمانی، برای رسیدن به اهداف سازمانی ضروری است (کاسیدا،2008).
برای بیان فرهنگ سازمانی در طول سالیان طولانی، مدل های مختلفی مطرح شده است. از آن جمله می توان به مدل کامرون وکویین ،کمرون و فریمن، دفت و دنیسون اشاره کرد که هریک بر جنبه هایی از فرهنگ تاکید بیشتری دارند:
2-2-3-1)مدل کامرون و کویین :
این مدل در سال 1999 توسط کامرون و کوئین معرفی گردید. از مدل هایی است که بر اساس شرایط محیطی و با تکیه بر دو محور اصلی : تمرکز به داخل یا بیرون و انعطاف پذیری یا کنترل، چهار گرایش فرهنگی را با نام فرهنگ گروهی ، فرهنگ توسعه گرا ، فرهنگ بازار و فرهنگ سلسله مراتبی را مشخص کرده است( کامرون و کوئین ، 1999). با استفاده از روشی که توسط خود کامرون مطرح شده است ارزیابی انجام می شود .این روش بر6 بعد سازمانی تاکید دارد این ابعاد عبارتنداز : خصوصیات حاکم بر سازمان ،رهبری ، مدیریت ، انسجام سازمانی ، تاکید و تمرکز بر استراتژی و معیارهای موفقیت (اولسون ،2007) و با استفاده از 24 سنجه ارزیابی می شوند و تمایل سازمان ها به جنبه مختلف فرهنگ مشخص می گردد.
2-2-3-2) مدل فرهنگ سازمانی کمرون فریمن:
مبتنی برچهار مجموعه از خصوصیات شامل :خصوصیات غالب و ارزشها ، سبک رهبری غالب در سازمان ، الزامات و تعهدات و تاکید استراتژیک می باشد .این مدل تجزیه و تحلیل نظم و ترتیب فرهنگی ویا به عبارتی قابلیت سازگاری جنبه های متفاوت فرهنگی را امکان پذیر می سازد(مک درموت ،2009).
2-2-3-4) مدل فرهنگ سازمانی دفت :
چهار گرایش کارآفرینی، مشارکتی، ماموریتی و بروکراتیک را معرفی کرده استدر فرهنگ کار آفرینی تمرکز استراتژیک برروی محیط بیرون است و برای دستیابی به نیاز ها و خواسته های مشتریان در یک محیط پویا عمل می کند بنابراین آزادی عمل، ریسک پذیری، خلاقیت مورد نظر است. در فرهنگ ماموریتی خدمت به مشتریان خاصی در محیط خارجی آرام و بدون تغییرات سریع را در نظر دارد. اهداف مشخص و قابل اندازه گیری، انجام کار دقیق و روتین از مشخصه های آن است. فرهنگ مشارکتی عمدتا بر درگیری اعضا سازمان در پاسخگویی به انتظارات محیطی پویا و با تغییرات سریع اشاره دارد. در این فرهنگ تاکید بر مشارکت، تعهد، مسئولیت پذیری اعضا سازمان می باشد و نهایتا در فرهنگ بروکراتیک تمرکز بر محیط داخلی سازمان است و سازمان در محیطی باثبات و آرام فعالیت می کند .قوانین و رویه های مشخص ، ارتباطات رسمی ، عملکرد یکنواخت اعضا از مشخصه آن است (دفت،2001).

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 31


مطالب تصادفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *